diumenge, 4 de febrer del 2018

Petit BON DIA

Nova escola, nous alumnes, nous rituals!

El Bon dia és el primer moment de la jornada. És el moment de les rutines del matí tant necessàries per als infants (sobretot quant son tant petits). És el primer moment del dia, entren a l'escola i cal reprendre tots els hàbits, socialització, respecte dels altres, motivació i interès pel mont que els envolta, en definitiva és un gran moment de comunicació i d'interacció i per tant és el millor moment per introduir la llengua. 

És en aquest sentit que m'ha fet falta pensar i modernitzar aquest moment. A la meva classe, amb els infants que tenia a l'altre escola, les coses ja anàvem molt rodades, i els grans estiraven el grup. En aquesta classe calia començar tot de nou. Així que ho hem anat introduint poc a poc, a mida que els hem anat veient preparats.

Avui, a finals del tercer Període, el nostre Bon dia funciona així:

-Acollim els infants a la guarderia fins a menys 5. Endrecem els jocs.
       *recollim-ho tot
-Fem una cuca i anem al lavabo, moment d'higiene.
      *Un Tren Petitó
-Fem una cuca i entrem a la classe.
-Seiem en rotllana.
-L'adult pren la paraula, diu bon dia en general i cantem una cançó de bon dia
(ja en tenim 4!)
       *Bon dia dia,
-L'adult pren la paraula, demana de posar les etiquetes del nom a terra, i cadascú a torns agafa el seu nom, el penja a l'escola o a casa, i diu bon dia als companys. A terra queden les etiquetes dels infants que són malalts, les posem a casa i els enviem un petó.
-Contem els presents.
-La Data. L'adult demana a un infant d'anar a cercar un llapis, de mentres demana de pensar si qualcús recorda quin dia érem ahir, si érem a casa o a l'escola. Així tenim el dia. L'infant marca el dia amb una creu. (ja comencem a resseguir els números). Ja tenim dia i número, l'adult demana si no surt espontàniament el nom del mes. L'infant diu la data sencera als companys tothom repeteix avui som dilluns X de GENER de 2018. 
      * Dilluns dimarts...
      * La masovera
-El Temps. Cançó. Mentre cantem un infant s'aixeca i va a la finestra i observa el temps que fa. (Amb la cançó que fem ara , un infant fa de pastor i observa el temps, torna amb nosaltres, i fem un diàleg entre el pastor i la classe). Donem el vocabulari que necessiten per descriure el cel, i el temps que fa, i acabem per enganxar la imatge del temps que fa avui (aviat introduirem les estadístiques.... ja en parlarem). 
        *Quin dia fa?
        *Sol, solet.
        *Sóc el vent.
        *Pastoret d'on vens?
-Què m'expliques? . És el moment on tothom pot parlar del que vol, del que li passa, del que ha somiat, d'un problema, una cosa que li preocupa.... així surten un munt de temes interessants, i increïbles a treballar, i que ens permeten ajudar-los. És essencial que els adults mostrem el que cal fer. Explicant-los coses banals, i també coses que ens preocupen... o que no ens preocupen però, com ens aconsellava Marta Luna, les inventem!

Certament, el bon dia és un moment que es pot transformar en assemblea fàcilment, però perquè no? perquè és més important demanar-los de pintar-contar-o escriure, per sobre d'escoltar-los i deixar-los respondre als seus problemes, o escoltar les preguntes i les hipòtesis que els sorgeixen sobre el món? És un moment fantàstic d'observació i convivència, d'aprenentatge social... que s'allarga, sí i que costa de tallar.... És un bon moment per introduir un debat sobre un tema, observar un element que un infant ens ha portat.... És sempre tant improbable aquest moment! 

-Sempre s'acaba amb l'esmorzar. L'adult demana a l'infant que ha portat la fruita aquell dia de rentar-la posar-la en un plat i presentar-la als companys. És un bon moment per acabar la conversa, per tallar naturalment el debat o el que està passant sense la nostra intervenció per bé que sem els adults finalment els qui fem aquest pas.



 *provaré d'afegir les cançons.... si t'interessen demaneu-me-les