dijous, 21 d’abril de 2016

Els Animals


Els animals són una font de vocabulari i d'aprenentatge molt important. Provaré de fer una pluja d'idees d'activitats al voltant d'aquest tema.

1-LA CAIXA DELS ANIMALS:

Cada matí un grup d'infants juga amb els animals a la catifa. La denominació de cadascun d'ells ha de ser espontània i automàtica per assegurar la immersió a la classe des de bon matí. 

Per això amb freqüència traiem la caixa d'animals a la tarda i inventem un munt d'activitats per anar fixant aquest vocabulari:


Coneixes aquest animal? trec un animal de la caixa, pregunto si el coneixen, donem una resposta i ens el fem passar repetint el nom de l'animal cada vegada que canvia de mans.

_EL MIM: jo dic el nom d'un animal a l'orella d'un infant, i aquest el representa. Els companys han de dir-ne el nom. Quan l'hem endevinat, un petit pren l'animal de la caixa...
_Una variant més lliure és la de posar 4 o 5 animals al terra i que l'infant esculli ell mateix de representar-ne un.(podem demanar a l'infant d'escriure el nom de l'animal a la pissarra, sol o amb ajuda. Els primers dies jo escric el nom a la pissarra mostrant com cerquem els sons d'una paraula).


_Qui fa aquest soroll? agafem un animal de la caixa, i mostrem el crit que fa. Tothom imita el bram, i l'amaguem dins la caixa fosca per exemple, o el posem a terra. Repetim l'operació amb 3 o 4 animals. Finalment posem a prova la seva memòria i traiem un animal de la caixa, els infants han de recordar el crit que fa i reproduir-lo, junts o per torns de paraula....

_On son els animals? mostrem el vocabulari de 4 o 5 animals a la rotllana. Els escampem per la classe i demanem a un ninet d'anar a cercar el gat. On és el gat? El gat és sobre la taula, sota la cadira, al costat de la paperera.... es tracta de motivar les relacions espacials.
_També podem fer-ho a la rotllana amb peces de construccions i demanar: posa el peix sota el pont. dalt de la torre, al costat de la peça roja...


_Els animals s'han amagat! durant l'estona del pati, amaguem els animals per tota la classe... de manera que s'entrevegin. Entrem tots junts i expliquem que els animals ens fan una broma, s'han amagat, i necessitem l'ajuda de tots els companys de classe per trapar-los. Els infants cerquen els animals per la classe, i quan en troben un l'agafen i seuen al bon dia. Quan els hem trobat tots, ens asseiem i els anomenem mentre els endrecem: Jo he trobat la gallina....


- Corre, neda o vola? 
Classifiquem els animals dins circells, segons surti a la rotllana, generalment 3, els animals es desplacen nedant, volant o a peu. Hi ha anys que m'he trobat amb la subtilitat de demanar-me un quart circell perquè les serps s'arrosseguen!

A l'estil de "a la duce" mai ho havia fet tant perfeccionat, però és veritat que un cop l'any es podria fer així de guai!!!!



- Realitat i representació :Per als més petits petits ( PPS), és molt interessant una carta d'un animal real perquè han de buscar quin animal de joguina el representa. Aquesta activitat els encanta, perquè els demano de posar-se a taula com els grans, i posar cada animal que troben sobre la carta.
Activitat inspitrada en "1,2,3 dans ma classe"



2-TARGETES VOCABULARI:

Un cop treballat el vocabulari oralment, agafem les targetes amb els noms dels animals. 



3-QUÈ TINC EN EL CAP:



Enganxant targetes al front, cal donar pistes per descobrir l'animal de la targeta... 



4-CAMINEM COM ELS ANIMALS:
(en una sessió de psicomotricitat a fora el pati)
Ens arrosseguem, saltem com els cangurs, caminem com els gossets, cavalquem com els cavalls....



5-ELS RITMES DELS ANIMALS

(en una sessió d'expressió o dansa, dins l'aula)

Caminen de pressa com una guepard, a poc a poc com una tortuga, silenciosament com ratolinets, seguint el de davant com formiguetes...



6-EL CARNAVAL DELS ANIMALS
En Audició, escoltem i descobrim de quin animal es tracta. Ens sorprendrà veure com explicant bé l'activitat i la música que escolten, arriben amb facilitat a trobar l'animal de què es tracta.