dimecres, 10 d’agost de 2016

CAÇAMOTS II

Avui us detallaré la primera part del Cercamots responent a una petició. El Cercamots o el Veig-Veig, són jocs d'atenció visual que utilitzem a maternal per descobrir vocabulari. 

(Adjunto la Fitxa de Preparació força molt especificada)



Reunits en rotllana en el racó del bon dia, posem un dibuix a terra per a mobilitzar la paraula de l'infant, facilitar vocabulari, provocar una conversa o intercanvis d'opinions. Pot resultar molt interessat recollir la paraula dels infants parlant i reflexionant sobre la tolerància, la por o l'amistat. És per tant un bon sistema per tractar valors, conflictes, l'higiène o els rols a casa... però avui ens ocupem de la part lingüística de l'activitat.

Amb la làmina a terra, (les làmines les podeu comprar a Nathan per exemple, o buscar-les per internet en aquest interminalbe armari de recurssos que és pinterest) fem preguntes obertes al grup classe.... (què és això? què creieu que estan fent? i perquè? i on són? ....) 

   o 

Començem directament amb un senzill:  
-Dins la làmina.... Veig Veig:
-què veus (responen tots els infants)
-Una coseta !
-i de quin color és?
- de color color.... 

o bé - i quina coseta és?
-és una coseta que fem servir per...


  o  

També podem començar enumerant, forma part dels aprenentatges de primer cicle coneixer i utilitzar les diferents formes de llenguatge.
- En aquesta làmina hi ha nins i nines, una mestra i un llibre. A veure repetiu? També hi veig una catifa, i una peixera... a veure... què més hi veig...
 - També hi ha un drac dibuixat Marta! (sempre n'hi ha un que s'hi afegeix!!!!)

Vet aquí. Com que no m'agrada fer una activitat sola i sense sentit, quan busco un aprenentatge provo de lligar-lo al màxim possible amb els altres dominis d'aprenentatge així doncs podriem treballar la descripció al mateix temps que la situació en l'espai...

(Què hi ha davant la finesta... a dalt a la dreta...)


així doncs busco que aquestes làmines m'aportin temes que després podrem anar estirant segons l'interès dels infants....
així m'agrada proposar:
un infant que trenca les joguines (normes de classe), una nina que es renta les mans (higiène), un nin que es pentina o un pare que cuina (trencar rols i estereotips), una làmina amb coses fora de lloc... i tu què hi tens al labavo?, una familia entaulada per menjar (com menjo), una escena de por o de anar a dormir (per tractar els malsons o el pipi al llit), una escena de festa: sant Jordi, sant Joan...
Les làmines també poden ser llibres, esclar, i qualsevol altra cosa que ens sembli interessant!


Va, per acabar us deixo dues presentacions que jo vaig adaptar de recursos per a l'educació: Veig Veig per a iniciar la lectura.

(tots els mots que apareixen s'han trevallat prèviment!)

làmina col·lectiva

Es queda en el racó de llengua, es pot utilitzar amb vileda....


Feina individual

Descarrega El Bosc pdf

Descarrega Hivern pdf

Descarrega Bosc i l'Hivern zip

FULLS preparats Bolg de Notes

Apa Camilleta, espero que et serveixi! Quan començi el curs us aniré pujant fotografies!!!


dimarts, 9 d’agost de 2016

Progressió d'escriptura

Aquesta entrada va per l'Ainhoa, una brisa d'aire fresc al moment que la necessitava! Pretén respondre la teva pregunta sobre:
-i podem aprendre a escriure passant per altres materials, no? sorra...

No és matemàtica absoluta, com res ho és quant parlem d'infants, però cada progés pas a pas coincideix amb : reconeixement, descoberta, escriptura sense model.

PROGRESSIÓ ESCRIPTURA

Reconèixer la teva inicial,
Reconèixer les lletres del teu nom.
Identificar el teu nom.

Agafar el teu nom entre quatre noms (etiquetes bon dia)

Agafar el teu nom entre tots els noms.






Cartes Formes Geomètriques

De la mateixa manera que vaig crear les cartes de grafisme, avui us presento les cartes de formes geomètriques.

nosaltres les hem utilitzat principalment amb plastilina.... però a vosaltres d'imaginar altres opcions!




Coixí de cordar i descordar

Manipular, utilitzar els dits per a cordar i descordar un botó, per a pujar una cremallera, i no qualsevol cremallera, la de la seva jaqueta!!!! Esdevenir autònom és una prioritat per als infants de TPS I PS. Per a facilitar aquesta pràctica Montessori té uns taller que sempre m'han agradat, són simples, clars, visuals i atractius.
A la classe hem optat fins ara per instal·lar un racó de disfresses on ens calçem i ens descalçem, on ens cordem jaquetes de senyor, cinturons i cremalleres de difresses, els agafets de les capes...

Però aquest estiu la Camil·la i jo ens hem disposat a fer-nos uns coixins de cordar i descordar que siguin a la vegada útils i pràctics.

Mireu els primers resultats:



Per fer el primer coixí hem utilitzat retalls de roba perduda de l'escola. (No se com ens ho fem que al juny sempre hi ha una pila inmensa de roba que no és de ningú!)

Hem comprat doncs un coixí amb funda al Centrakor a 4€ i una cremallera a menys d'1€. 
Mireu quina cosa més bonica i tant econòmica que ens ha quedat!!!!


3 botons grossos

i una blonda que hem descosit de la mateixa camisa!




















 tall de cordó que hem cosit per a fer un llaç.














Aquest era el primer de quatre coixins (per cada una!!). Els altres seran si fa no fa semblants:






dissabte, 6 d’agost de 2016

JOC QUANTITAT - GRAFIA 1-4

Fa temps vaig veure en una Buzy Bag un joc de recompte d'animals.... i em va agradar prou....



així que en motiu del projecte mar vaig crear un joc a completar amb taps d'ampolla.
JOC QUANTITAT-GRAFIA 1-4,  


Vull agrair especialment la col·laboració de les Jolitas que una tarda de berenar i gresca es van animar a contribuir en l'estètica d'aquests peixets tant bonics!!!!!



DICTAT MUT

Aquestes grans seccions no hi ha qui les pari!!!!

s'estan posant a llegir i a escriure amb unes ganes!!! 


Cal dir que fa molt temps aquesta imatge em té el cor robat.



















Trobo que són súper visuals, mot atractius, darrere deuen portar les correccions, en resum m'encanten, però encara no he trobat el suport adient per a realitzar-los.

Amb la Karina haviem començat a plantejar-nos el projecte.... però encara no està enjegat.... 

i buscant buscant, he trobat a Recursos per a l'educació espacial uns dictats muts, que de moment... els estan agradant moltíssim!!!!

Afficher l'image d'origine

divendres, 5 d’agost de 2016

RECICLATGE CERES TOVES

http://mamanotieneblog.blogspot.fr/2010/06/reciclatge-de- ceres-toves.html
30 de marzo de 2012

RECICLATGE DE CERES TOVES

Vet aquí un taller per aprofitar les restes velles i brutes de ceres toves que sempre acaben

sobrant. He trobat aquest recurs en línia i és un dels més clars. 

 Al taller fa anys que voltava una capseta de ceres toves, petites, velletes, trencades...

 http://2.bp.blogspot.com/_nDXPiyuWMhI/TBFGebP1n3I/AAAAAAAAAkk/-2y95NNSy8c/s320/P2160028.JPG
Uns 15 minuts de forn a uns 100 graus, en un motlle de fer glaçons de gel, de silicona ….

( …En altres webs proposen al microones, o al bany maria. O bé 8 minuts de forn…..)




Tindrem ceres noves i molt més grans per pintar l'any vinent.

Xulo he jo a la reentrada us porto les mostres que he estat provant de fer…..

Fem una exposició

Aquesta setmana de dinal d'octubre estem preparant una exposició per les altres classes de l'escola, amb el nom de les fruites que menjem per esmorzar.

Per tal d'associar el material de la cuineta, i la fruita real, hem anat jugant a fer les associacions, fruita rèplica, nom fruita, nom rèplica.... imagineu tot el que podriem fer!!!!!









Quan ja ho teniem preparat, els mateixos infants de la classe no han deixat entrar a llurs famílies, perquè no hem escrit cap inviatació!!!

així que després d'escriure els noms de les fruites, corregir-los, i anotar-los amb una llista, vam fer els cartells que marcaven "entreu a l'exposició" i ara, ens faltava escriure les invitacions!!!!

CAÇAMOTS


Un taller que agrada moltíssim a les meves GS (P5) és el taller del caçamots, que amb el temps ha anat evolucionant.
Sobretot a partir de l'aparició de dos articles a "Recursos per a l'educació especial":"VEIG VEIG 1" "VEIG VEIG2"

Consta d'una làmina de vocabulari, que treballem tots junts al bon dia, i un full per llistar els noms.

Disposo la làmina en el racó de llengua, on ells tenen accès lliurement. Deixo fulls blancs, o decorats per fer una llista de mots.

LLISTA (encara tret de Crapouilleries i adaptat per als petits)

Finalment es poden corregir entre ells, o prendre targetes de vocabulari, o si hem escrit els mots de la làmina tots junts, prendre el full o anar a la pissarra i corregir-lo.


Algunes vegades també ho fem al revés, deixem la correcció per l'endemà, i  han de provar de llegir el que han escrit, sempre falten lletres a principi de curs, així que tots junts ho escrivim a la pissarra.

Si fem una taula de treball amb aquest taller, cada infant té el seu joc de lletres, o per parelles... i un adult corregeix l'escriptura de cada mot. Les possibilitats són taaaaaantes!!!

Us deixo alguns exemples:
Figuras para decoração, bordas e enfeites - Giovanna Scheibner - Picasa Web Albums:
BLOC DE NOTES

BORDES, MENSAJES Y NOTAS CUADERNOS - Espe Escribano - Picasa Web Albums:
NOTA
Marcos y bordes: Marcos Y Bordes Decorativos Para Hojas Imagui Marco De Notas:

activant les mans

Sempre és bonic treure material i veure com hi ha infants que s'hi interessen com si fos la primera vegada que el veuen. Avui:  treballem la pinça... més aviat la descobrien!!!




fem castells, sense xafar les càpsul·les...



acurem la delicadesa dels nostres mobiments...








DE VACANCES???

BONES VACANCES A TOTS ELS MESTRES TREBALLADORS QUE ENS LES HEM GUANYAT!!!!!!

Jo he decidit posar-me les piles aquest mes d'agost, i endreçar els calaixos de sastre que s'acumulen plens d'idees d'escola: fitxes, activitats i material....
Començaré doncs penjant alguns articles que es van quedar en el tinter el curs passat...