dijous, 28 d’abril de 2016

CARGOLS I ROSQUES

Amb el nou material d'aquest any, per fi m'he decidit a encarregar aquell joc de cargols i rosques per practicar la motricitat fina per als més petits. 




I per augmentar-ne la dificultat, he creat unes plantilles per reproduir models o roscar només aquelles peces que marca la targeta. 





(Idea treta d'un "Busy Bag" al principi de tenir la meva classe, em van treure moltes castanyes del foc!!)

dimarts, 26 d’abril de 2016

TARDA BEN APROFITADA

El dijous abans d'aquestes vacances, amb la Laura, ens va entrar la inspiració, i vam muntar quatre tallers ben simpàtics i la mar de ràpids. Quan els vaig presentar a la meva classe, els van acollir amb gran entusiasme, així que us en penjo quatre fotos perquè veieu com van ser ràpids de fer.

1- MOTRICITAT FINA:


ENFILAR



Necessitem: Neteja-pipetes i Canyes de colors. 
(en aquest cas vam fer servir les de Ikea que són més grans. No cal)

Objectiu: agafar les canyetes amb dos dits, i enfilar-les al cuquet. Per endreçar-lo, cal treure totes les canyetes amb la mateixa cura.

Explicació feta en gran grup, exagerant els moviments, i la lentitud del taller, sempre amb un set de taula.



2- MOTRICITAT FINA


COSIR



Necessitem: Un colador i Cuquets. 
(Pot ser un colador real, o una caixeta amb forats)

Objectiu: agafar un cuquet amb dos dits, i introduir-lo dins els forats. 

Es pot anar dificultant el taller demanant que facin entrar i sortir el cuquet cada forat, cada dos forats, fent una V.... a vosaltes o a ells d'imaginar-ne variants.

3- RACÓ MATEMÀTIC 


Necessitem: Taps i gomets de colors, el plàstic d'una caixa de bombons.


CLASSIFICACIÓ COLORS 


OBJECTIU: Col·locar tots els taps al seu lloc, respectant els codis de colors que només hem posat al primer forat. Caldrà que interpretin que tots els taps del mateix color faran una filera... 

(Com veieu hi pot haver tantes i tantes variants imaginables en aquest joc... escampar els colors desordenadament, canviar la mida o la forma de cada color....) 

4- RACÓ MATEMÀTIC

CLASSIFICACIÓ DE COLORS I FORMES GEOMÈTRIQUES




Necessitem: dos jocs de gomets de figures geomètriques de cada color, una safata de plàstic amb forats.

Objectiu: reconèixer les formes geomètriques que hi ha a la base de plàstic.

En aquest cas hem optat per canviar les formes dels gomets, esdevenint un taller de formes geomètriques.

La Sandra en va fer un amb diferents mides de cercles, i m'encanta. Me'l copiaré quan trobi una planxa de plàstic.

dilluns, 25 d’abril de 2016

CONFEGIR NOMS

Amb aquesta entrada vull compartir una activitat d'escriptura de noms inspirada en el magnífic blog de "TresQuatreiCinc"

Proposo una activitat senzilla d'escriptura per als infants que s'inicien en l'escriptura del nom. A l'aula comparteixen espai els infants de Tota petita secció, Petita secció, Mitjana secció i Gran secció ( P2,P3, P4 i P5),

Joc
Joc modificable
TPS_posar en ordre les lletres del seu nom (en la mesura de les seves capacitats)
PS_lletres de fusta o taps
MS_lletres de pal, encara alguns lletres de fusta
GS_ lletres dobles.
Aquest joc es pot utilitzar amb les "lletres transformers" de "TresQuatreiCinc"

Deixo l'enllaç de les altres dues activitats que vam utilitzar moltíssim a principi de curs.
Escric el nom_Racó de llengua (posar-hi o no la foto encara és una altra activitat que podem fer abans o després d'escriure!)

Només per als grans, una proposta amb lletra lligada d'una web amb els racons molt ben estructurats "Ceip Guillem Isarn"

divendres, 22 d’abril de 2016

LLETRES DE FUSTA

Són un bàsic de la nostra escola. 


molt petitetes i ben posades


Totes barrejades

amb taps reciclats
plastificades



(així queden exposades al racó)

Després que la Carme fes una formació Montessori, i ens expliques les nocions bàsiques d'aquesta pedagogia; Totes quatre hem anat adaptant els nostres materials. Entre moltes coses, les lletres de fusta i les safates de sorra són un dels elements que més ens hauran quedat.







Espais de treball de llengua Mitjana i Gran Secció

Amb tarjetes de vocabulari






Només amb mots




























Afegeix la llegenda



No sempre és evident escriure paraules quan no veiem totes les lletres....













Provem d'escriure frases

Després d'acabar el dibuix de Sant Jordi dos companys s'han ajudat a escriure:

"EL DRAC VOL MENJAR-LA A LA FILLA"











Mentre uns confegeixen paraules amb lletres de fusta, altres practiquen la lletra lligada en una pissarreta...


Ah!! i síii  les lletres que vam trobar a "TresQuatreiCinc" són fabuloses, i les utilitzem mooolt sovint! Moltíssimes gràcies Marta per aquest material fantàstic...


En sóc una gran fan!!!! Entre les fotocòpies que vaig anar retallant em va quedar la portada, amb la que em vaig fer una petita carpeta,(No se si es veu massa bé) per desar-les.

dijous, 21 d’abril de 2016

Sant Jordi

UN DRAC FEROTGE PER LA BOCA.......  TREU FOC

Aquest any, un gargot de color verd, ulls i un tampó.





Fins i tot als més petits de la classe els ha quedat una obra d'art magnífica!!!


Estàvem tant emocionats que vam decorar les finestres i tot!!!!




I parlant de Sant Jordi, quines cançons feu vosaltres normalment?

A la Bressola del Soler cantem sobretot aquesta, i la de Damaris Gelabert. Personalment trobi que la del país de Xauxa és molt relaxant, i els enganxa... (aprendre's la lletra: missió impossible!!!!)

Targetes Animals

TARGETES D'ANIMALS



Els animals són una font de vocabulari i d'aprenentatge molt important. Era realment necessari per la meva classe disposar de targetes amb aquest vocabulari que ens ajudin a realitzar els jocs (memori, domino, endevinalles...) que fem tots junts.



_Les podem utilitzar de models, copiant els mots amb lletres de fusta, en pissarretes, en safates de sorra, amb plastilina, en pissarres màgiques, fulls, retalls de paperets...

_Dibuixem animals en un full, i cerquem la targeta per escriure'n el nom.

_Provem d'escriure els noms de lletra de pal a lletra lligada.

_Amb tampons, estampem animals en una cartolina, provem d'escriure el nom tots sols, i utilitzem les targetes per corregir-nos, a veure quines lletres manquen.






Els Animals


Els animals són una font de vocabulari i d'aprenentatge molt important. Provaré de fer una pluja d'idees d'activitats al voltant d'aquest tema.

1-LA CAIXA DELS ANIMALS:

Cada matí un grup d'infants juga amb els animals a la catifa. La denominació de cadascun d'ells ha de ser espontània i automàtica per assegurar la immersió a la classe des de bon matí. 

Per això amb freqüència traiem la caixa d'animals a la tarda i inventem un munt d'activitats per anar fixant aquest vocabulari:


Coneixes aquest animal? trec un animal de la caixa, pregunto si el coneixen, donem una resposta i ens el fem passar repetint el nom de l'animal cada vegada que canvia de mans.

_EL MIM: jo dic el nom d'un animal a l'orella d'un infant, i aquest el representa. Els companys han de dir-ne el nom. Quan l'hem endevinat, un petit pren l'animal de la caixa...
_Una variant més lliure és la de posar 4 o 5 animals al terra i que l'infant esculli ell mateix de representar-ne un.(podem demanar a l'infant d'escriure el nom de l'animal a la pissarra, sol o amb ajuda. Els primers dies jo escric el nom a la pissarra mostrant com cerquem els sons d'una paraula).


_Qui fa aquest soroll? agafem un animal de la caixa, i mostrem el crit que fa. Tothom imita el bram, i l'amaguem dins la caixa fosca per exemple, o el posem a terra. Repetim l'operació amb 3 o 4 animals. Finalment posem a prova la seva memòria i traiem un animal de la caixa, els infants han de recordar el crit que fa i reproduir-lo, junts o per torns de paraula....

_On son els animals? mostrem el vocabulari de 4 o 5 animals a la rotllana. Els escampem per la classe i demanem a un ninet d'anar a cercar el gat. On és el gat? El gat és sobre la taula, sota la cadira, al costat de la paperera.... es tracta de motivar les relacions espacials.
_També podem fer-ho a la rotllana amb peces de construccions i demanar: posa el peix sota el pont. dalt de la torre, al costat de la peça roja...


_Els animals s'han amagat! durant l'estona del pati, amaguem els animals per tota la classe... de manera que s'entrevegin. Entrem tots junts i expliquem que els animals ens fan una broma, s'han amagat, i necessitem l'ajuda de tots els companys de classe per trapar-los. Els infants cerquen els animals per la classe, i quan en troben un l'agafen i seuen al bon dia. Quan els hem trobat tots, ens asseiem i els anomenem mentre els endrecem: Jo he trobat la gallina....


- Corre, neda o vola? 
Classifiquem els animals dins circells, segons surti a la rotllana, generalment 3, els animals es desplacen nedant, volant o a peu. Hi ha anys que m'he trobat amb la subtilitat de demanar-me un quart circell perquè les serps s'arrosseguen!

A l'estil de "a la duce" mai ho havia fet tant perfeccionat, però és veritat que un cop l'any es podria fer així de guai!!!!



- Realitat i representació :Per als més petits petits ( PPS), és molt interessant una carta d'un animal real perquè han de buscar quin animal de joguina el representa. Aquesta activitat els encanta, perquè els demano de posar-se a taula com els grans, i posar cada animal que troben sobre la carta.
Activitat inspitrada en "1,2,3 dans ma classe"



2-TARGETES VOCABULARI:

Un cop treballat el vocabulari oralment, agafem les targetes amb els noms dels animals. 



3-QUÈ TINC EN EL CAP:



Enganxant targetes al front, cal donar pistes per descobrir l'animal de la targeta... 



4-CAMINEM COM ELS ANIMALS:
(en una sessió de psicomotricitat a fora el pati)
Ens arrosseguem, saltem com els cangurs, caminem com els gossets, cavalquem com els cavalls....



5-ELS RITMES DELS ANIMALS

(en una sessió d'expressió o dansa, dins l'aula)

Caminen de pressa com una guepard, a poc a poc com una tortuga, silenciosament com ratolinets, seguint el de davant com formiguetes...



6-EL CARNAVAL DELS ANIMALS
En Audició, escoltem i descobrim de quin animal es tracta. Ens sorprendrà veure com explicant bé l'activitat i la música que escolten, arriben amb facilitat a trobar l'animal de què es tracta.

dimarts, 19 d’abril de 2016

Tarda matemàtica Gran Secció

Amb el bon temps tornem a sortir al pati a treballar les mates de Gran Secció.



1. Classificació de vehicles: separa, classifica, tria...

2. Math 1-10: joc per iniciar-se en la manipulació de reglets numèrics.

3. Caixa per contar (Material propi inspirat en les Boites à compter de Nathan)

4. Formes geomètriques amb reglets. 

5. Memori nombres 1-5 : joc elaborat per la Gran secció d'aquest any. Relacionar xifra i carta amb gomets

6. Pasta de colors: Carta amb nùmeros de 1 a 10 amb els punts corresponents. Cal que els infants agafin tantes pastes com indiqui la carta.

7. Contem Xapes: es llença el dau i s'agafen tantes xapes com indica.
Tauler 1- caselles en blanc.
Tauler 2- caselles numerades 1-30.


8. La Casella Misteri: joc de situació espacial.   

9. Àbacs amb cartes models.

10. Relació quantitat - grafia: Material elaborat per la Sandra a inici de curs.
      Els Cigrons blaus


11. Les casetesjoc de situació espacial.

12. Topologie: taller de situació espacial en tres dimensions a partir de models.

13. Domino

14. Planxes d'animals dénombrer, relacionar quantitat-grafia (material d'elaboració pròpia inspirat )

dilluns, 18 d’abril de 2016

VOCABULARI INSTRUMENTS

Aquí us deixo un material per treballar els instruments, els noms, el so, he provat de posar-lo en families en la mesura del possible ...

el podeu plastificar sencer, retallat, separar els mots, imprimir-lo en doble... feu-ne el que volgueu, el que vull és que us el feu vostre.

VOCABULARI INSTRUMENTS


PERCUSSIÓ FUSTA I METALL

MEMBRANÒFONS

CORDA

VENT FUSTA

VENT METALL

INSTRUMENTS DE LA COBLA 





Els instruments de percussió són els que tenim a l'escola.







Us deixo l'enllaç amb el so d'alguns instruments.


Audio 1 (vent metall)

Audio 2 (vent fusta)

Audio 3 (corda fregada)

Audio 4 (mostra instruments )




En realitat em vaig posar a fer les làmines de vocabulari per la meva paral·lela, la Karine,  perquè puguis utilitzar la maleta d'instruments quan vulguis!!!


diumenge, 17 d’abril de 2016

Targetes parts del cos

Targetes parts del cos


Una de les activitats que té més èxit en el racó de llengua, és la d'escriure paraules a partir d'un model. 




Els infants escullen una targeta i la copien en una pissarreta o en un full. 

A vegades demanem als més grans  de transformar-les en lletra lligada, o de fer-ne el dibuix una vegada han acabat d'escriure'n tres o quatre (això els obliga a llegir les paraules que han escrit)